İlgili makama
Özel Gereksinimli Bireyler için sürdürdüğümüz Özel Eğitim Ve Rehabilitasyon Hizmetlerini yürütmekte olan bir kurucuyum. Sektörel olarak yaşadığımız sorunların öncelikli olanlarını paragraflar halinde dikkatinize sunuyorum.
Dünyada ve ülkemizde devam eden Covid-19 sebebiyle 15/03/2020 tarihinde kurumlarımız kapandı ve 15/06/2020 tarihinde bakanlık izni ile tekrar açıldı. Ancak kapalı olduğu dönemlerde herhangi bir ödenek veya destek almadığımız için işletmemizin giderlerini karşılamakta zorluk yaşadık. Sektörümüzde 2650 ye yakın kurum bulunmakta, 60 bine yakın istihdam sağlanmakta ve yaklaşık 400 bin özel eğitime muhtaç çocuğumuza destek sunulmaktadır. Sektörümüzün son dönemdeki en büyük sıkıntısı kurumlarımızın kapalı kaldığı 3 aylık süreçte ödeneksiz ayakta durmaya çalışmak. Sizden talebimiz oluşabilecek bu tür olağanüstü durumlar için tüm yatırımcılara sunulan ''GARANTİ ÜCRET'' uygulamasını getirmenizdir.
Özel eğitim farklı disiplinler arası çalışmayı gerektirir. Bazı alanlarda bazı öğrencilerin sadece Psikologla çalışması gerektiği gibi kısmen psikolog ve diğer meslek elemanlarının da çalışması gerekebilir. Bunu kararlaştıracak olan kurumlarda bulunması zorunlu olan Değerlendirme kuruludur. Dolayısıyla merkezlere dayatılan hangi meslek grubunun hangi destek alanının hangi modülü ile çalışma zorunluluğu kaldırılmalı değerlendirme kuruluna aileyi de katarak hangi meslek elemanı ile çalışılması gerektiği ve nedeni kurum değerlendirme kurulunca karar altına alınmalıdır. Yine özel eğitimde aileye de eğitim verilmesi gerekmektedir. Tüm öğrencilere ayrım yapılmadan bireysel ve grup eğitimi tanımlanmalı merkezdeki değerlendirme kurulu 4 seanslık grup eğitiminin aileye bireysel/ grup terapi veya öğrenciye grup eğitimi şeklinde seans sayısı da belirterek karar altına almalıdır.
Rehberlik araştırma merkezlerince(RAM) düzenlenen Özel eğitim destek eğitim raporları iller hatta aynı ildeki ilçeler arasında bile farklı bakış açıları ile değerlendirilmektedir. Şöyle ki; özelde özel öğrenme güçlüğü alanında genelde tüm alanlarda destek eğitimi alan öğrencilere bazı RAM larca okula gittiği öne sürülerek grup eğitimi verilmemekte, bazılarında ise ayrım yapılmaksızın grup eğitimi verilmektedir. Yine bazı RAM larca verilen raporlar sağlık raporlarının kalan süresi kadar olmaktadır (bazı RAM lar sağlık raporunun süresinin bitimine 3 gün varken 1 yıllık destek eğitimi raporu düzenlerken, bazı RAM lar sağlık raporunun süresinin bitimine 2 aylık süre varken sadece 2 aylık destek eğitimi raporu düzenlemektedir.
Bireysel ve grup eğitimi destek eğitim ücretlerinin yetersizliği özellikle büyük şehirlerde yoğun bir şekilde hissedilmektedir. Ücretler belirlenirken il veya bölge bazında DİE nin verileri il/bölge bazında gelişmişlik endeksleri/yaşam güçlüğü endeksleri göz önüne alınmalıdır. Büyük şehirlerde en az 1500 liraya yükseltilmesi bugünkü şartlarda zaruri bir hal almıştır.
Uzunca bir süredir yürürlükte olan kameralı denetim sistemi, öğrenci ve öğretmenlerin maske takma zorunluluğu ile uygulanamaz hale gelmiştir. Öğrenci devam denetiminin şekli olmaktan çıkarılması, devamsızlık konusunda veli keyfiyetinin de engellenmesi için önlem alınması ve veliye de yükümlülükler getirilmesi gerekmektedir. Randevu sistemi ile çalışan merkezlerimiz, velinin keyfi bir şekilde son anda çocuğunu eğitime getirmemesi ile ciddi ekonomik kayıplara neden olmaktadır. Bu durum maalesef bazı kurumlarca ekonomik istismar olarak kullanılabilmektedir. Etkin bir denetim sistemi kurulmalı, denetimler sadece kağıt üstünde olamamalı, eğitimin içeriği ve kalitesini yükseltmeye dönük denetim sistemi mutlaka kurulmalıdır.
Çalışan meslek elemanları arasında yine il ve ya bölge bazlı taban ücret uygulaması getirilmesi, personelin özlük haklarının korunması için adım atılmalıdır.
Pek çok sorunun olduğu sektörümüzde tarafımca aciliyet arz eden sorunlar özetlenmeye çalışılmıştır. On binlerce çalışanı olan 2650 kurumun çalışmalarına devam etmesi veya kapanması yapılacak düzenlemelere bağlıdır. Sorunların çözümünde dikkate alınmasını saygılarımla arz ederim.