Okula giden çocukların önerilen destek eğitim modülleri içerisinden “Türkçe – Matematik” modüllerinin çıkarılması, kurumlar açısından ve bu kurumlarda hizmet veren eğitimciler açısından ne gibi artıları ve eksileri olur?
Özel eğitimi yine kurcalayasınız varsa kurcalayın bir şey demiyorum da, Türkçe - Matematik modüllerini destek eğitim modüllerinin içerisinden çıkarma gerekçesi ne olabilir ki? Yani siz artılarını ve eksilerini sormuşsunuz bizlere ama ben de size bu soruyu neden sorduğunuzu sorayım öyleyse. Yapalım da haklı gerekçeniz ne olacak? Sizin sorunuz
"karnı aç olana yemek verilir mi yoksa verilmez mi" kadar absürd bence. Hocam özel gereksinimi olan çocuklardan bahsediyoruz. Bu çocukların bu modüllerle ilgili yardıma ihtiyacı var. Normal okullarda verilen eğitim hizmetlerinden, normal olan akranları gibi fayda göremeyen çocuklar ifadesinden ne anlıyorsunuz????
İşitme alanıyla ilgili hizmet veriyorum, örneğimi da bu alan üzerinden geliştireyim. 30 m2'lik, 50 kişilik, yalıtılmamış, gürültülü sınıflarda; işitme engelli çocukları tanımayan, muhtemelen ilk defa işitme engelli bir çocuk ve işitme cihazı görecek olan bir öğretmenle, öğrencinin özel durumunu dikkate almayan bir uygulama anlayışıyla Türkçe - Matematik modüllerinin verildiğini/verilebileceğini falan mı iddia edeceksiniz yoksa?
Değerli hocam benim okulumda kaynaştırma sınıflarında eğitim alıp da, bahsettiğiniz modüllerde sadece kaynaştırma eğitimiyle başarıyı yakalamış tek bir çocuğum bile yok. İstatistik istiyorsanız alın size istatistik. Kocaman bir % 0 başarı oranı. Bunun da ötesinde bu çocukların büyük bir kısmı hem sınıf arkadaşları hem de öğretmenler tarafından dışlanmış durumda. Ama siz şimdi inanmazsınız da
Daha önce forumda yazılan bir çalışmanın yani kurumlarda teorik eğitim değil de uygulamalı eğitim verilmesi, engelli bireylerin toplum içerisinde daha etkin bir şekilde yer alabilmesi, kendi ayakları üzerinde durabilecekleri beceriler ve donanımlara sahip olabilmesi, daha çok sosyalleşmesi ve buna benzer eğitim aktivite ve faaliyetlerin ağırlıklı olduğu modüllerin çalışılması konusunda düşünceleriniz nelerdir?
Enteresan ama bu konuda haklısınız işte.
Devlet rehabilitasyon hizmetlerinin Türkçe - Matematik vs gibi taraflarına odaklanmış durumda. Engelli bireylerin kendi ayakları üzerinde durabilmesiyle, sağlıklı bir şekilde sosyalleşebilmesiyle ilgili devletin hiçbir kaygısı yok ne yazık ki. Varsa yoksa o saçma sapan modüllerin belirtilen saatlerde başlanıp belirtilen saatlerde bitirilmesiyle ilgileniyor devletimiz. Ha bir de evraklar tabi. Bütün dosyalar tam olsun istersen eğitim verme
Ancak kimi yazılı kimi de yazılı olmayan öyle tabular var ki isteseniz de bu hizmetleri düzgün veremiyorsunuz. Örneğin devlet refleksi 18 yaşından büyük engelli bir bireyin özel eğitime ihtiyaç duymadığını savunuyor. Ya da hafif engelli bireylerin özel eğitime ihtiyaç duymadığını iddia ediyor devlet aklı. Ki bana göre ağır engelli bir birey özel eğitime ne kadar ihtiyaç duyuyorsa hafif engelli bir birey en az onun kadar, hatta daha fazla oranda ihtiyaç duyuyor rehabilitasyon sürecine.
Aktivite ve faaliyet ağırlıklı modüllere evet diyorum ama özel eğitimi yöneten bürokratların bahsettiğiniz şeyleri anlayabilecekleriyle ilgili kuşkularım var. Atıyorum, sosyalleşmeye dönük bir modülde marketten alışveriş yapacaksınız diyelim. Eee? Nerede damarını okutacak çocuk?
Yanımızda mı taşıyalım şimdi kocaman cihazı? Ya bu etkinlikten 5 dakika geç dönerse öğrenci? Devlet hemen kesivermez mi ödeneğini okulun?
Şaka bir tarafa sanıyorum dediğiniz yere ve anlayışa gelebilmemiz için özel eğitimi şu aşamaya getirmiş bütün bürokratların eğitimden elini eteğini çekmesi gerekiyor
Rehberlik Araştırma Merkezlerinde önerilen modüller arasında Türkçe – Matematik modülleri çok fazla olduğu görülmektedir. Oysa ki içinde bulunduğu günü, mevsimi, akrabalık ilişkilerini bilmeyen bir çocuğun; bir yumurtanın, bir domatesin, bir etin nerde ve kimler tarafından satıldığını bilmeyen bir çocuğun; sağını, solunu, nerede yaşadığını bilmeyen bir çocuğun; kendisini, isteklerini ve ihtiyaçlarını birer cümle ile ifade edemeyen bir çocuğun; zorda kaldığında veya ihtiyaç halinde kimlerden ve nerelerden yardım isteyeceğini bilemeyen bir çocuğun; Türkçe de noktalama işaretlerini matematikte kümeleri bölme işlemini v.b. kazanımları öğrenmesi ve öğretilmesi sizce ne kadar doğrudur?
İşte RAM'larda yapılan eğitsel değerlendirmenin niteliği bu yüzden önemli. Adam 1 yaşında, yeni cihazlanmış işitme engelli çocuğa "Ekleri kullanır" amacını yazmış daha nesini anlatayım
Ellerinde saçma sapan bir ölçekle zaman öldürüyorlar. Keşke her biri ayda bir kaç saat rehabilitasyon merkezlerinde görevlendirilseler de birazcık iş öğrenseler. Ameliyatla kulağının tek tarafına Cochlear Implant cihazı takılmış çocuğa bakıp bunun niye 2 cihazı yok diyen RAM personelleri var ya
Değerli hocam sonuç olarak önce rehabilitasyon merkezlerinin değil devlet kurumlarının kendilerine bir çeki düzen vermesi gerekiyor. Değerlendirmenin ve değerlendirenin kalitesi işte bu yüzden önemli. BEP kurulu işte bu yüzden önemli. Domatesin nerede satıldığını bilmeyen bireye bu ihtiyacına dönük amaçlar ve eğitim verilmesi, noktalama işaretlerini kullanmayı bilmeyen çocuğa da eksik yaşadığı ihtiyaçlarıyla ilgili eğitim verilmesi gerekiyor. Ama topluma karışamayan, dışlanmış bireyler için de yeni modüllerin uygulanması gerektiği açık. Ek olarak 18 yaşını bitirip elinden hiçbir iş gelmeyen çaresiz engellilere meslek edinmeye dönük modüllerin yine rehabilitasyon merkezleri tarafından verilmesi gerektiğini da hatırlatmak istiyorum.
Ülkemizde ki mevcut sisteme göre özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, destek eğitim hizmeti vermektedir. Yani sizler temel eğitim değil destek eğitim hizmeti veriyorsunuz. Bu sebeple bireyin tüm eğitimini biz vereceğiz ya da biz veriyoruz şeklinde bir algıya kapılmanız yanlış olur.
Böyle bir algıya kapılan yok da, sanıyorum siz engelli çocuklara, temel Türkçe - Matematik eğitimini değil, bu alanlarla ilgili sıkıntı yaşayıp RAM'lar tarafından eksikleri tespit edilmiş çocuklara belirtilen modüller ve amaçların dışına çıkamadan destek eğitim verdiğimizi anlayamamışsınız. Yani kimse sandığınız gibi bir algıya kapılmış değil. Devletin "yap" dediğini düzgün bir şekilde yapabilirsek daha fazlasını istemiyoruz biz
Ayrıca özel eğitim sınıfında 5 sene boyunca okuma yazma öğrenemeyen bir engelli çocuğun çok kısıtlı bir zaman diliminde (ayda 8 saat) eğitim veren rehabilitasyon merkezlerinde 1 sene içerisinde okuma yazma ve beraberinde çok daha fazla becerileri kazandığını çok iyi biliyorum. Yani özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri temel eğitimin eksikliklerini kapattığı görmezden gelinemez.
Hocam bakın isteyince iyi şeyler söyleyebiliyormuşsunuz
Benim söylemek istediğim Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde verilen destek eğitim modüllerinde ve alt amaçlarında yapılacak olan değişimle alakalı kısacası engelli birey bu merkezlerde yaşamı, hayatı ve hayatta kalabilmeyi bağımsız bir birey olabilmeyi öğrenmelidir.
Tabi bu amaçların gerçekleştirilmesi için mevcut kurumların gerek teknik gerek fiziki gerekse de eğitim ortamlarının ne kadar uygun olabileceği düşünülmelidir.
Biz de aynı şeyleri düşünüyoruz. Ancak sanıyorum devletin ihsanda bulunmaya çalışmak yerine gölge etmemesi gerekiyor. Fiziki şartlarla ilgili söylediğinize de katılıyorum. Ancak devlet mantıklı bir ücretlendirmeyle söylediğiniz şekilde eğitim vermemizin önünü açarsa özel sektör refleksiyle uygun eğitim ortamlarının da oluşturulacağı açık. Sadece devletin bizleri itham etmek yerine muhatap alması, suçlamak yerine anlamaya çalışması gerekiyor. Gerisi kolay.