2-4 Mart Ayvalık Cunda adasında yapılan hizmet içi eğitim faaliyetine katılan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi temsilcileri ve bakanlığımız yetkililerinin istişareleri sonucunda, dikkate alınmasının faydalı olacağı düşünülen görüşler.
İlgi: a)18 Mayıs 2012 tarih ve 28296 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği
İlgi (a) yönetmeliğinin 3/a maddesinde belirtilen “Aile eğitimi” olarak tanımlanan hizmetin görev alanı dahilinde olan rehber öğretmenler ile ilgili eğitim personeli ve kurum müdürünce verilmesi ve bu eğitimin grup eğitimi dahilinde yapılması. 4 grup seansının 1 seansı bu amaçla kullanılabilir.
İlgi (a) yönetmeliğinin 3/e maddesinde “ders” olarak tanımlanan ifadenin “seans” olarak tanımlanması ve seans süresinin 40 dakika olarak güncellenmesi.
Yasalarla “Eğitim hakkı hiçbir sebeple engellenemez” ilkesiyle hareketle, engellilerin çeşitli sebeplerle (hastalık, personel hastalığı, hava muhalefeti, servis arızası, yıllık izin vb.) ay içerisinde alamadıkları eğitimleri takip eden aylarda yapılabilmesi. Böylece her bir engellinin yıl içinde alması gereken eğitimi alabileceği, eğitimin kesintiye uğramaması, kamu kaynaklarının verimli kullanması sağlanabilir. Bunu, haftada 4 seans bireysel ve 2 seans grup eğitimiyle tıpkı yaz aylarında olduğu gibi 2 haftada eğitimin tamamlanması sağlanabilir. Yıllık eğitim eğitimin sürekliliği ilkesiyle 10 aydan önce bitirilemez. Bütçe öngörümü için telafi ödemeleri belirlenen takvimlerde ödenebilir.
RAM raporları en az 3 yıllık olmalıdır. Hem iş yükü azaltılabilir, hem de engelli ailesi sürekli rapor işlemleri için mağdur edilmemiş olur.
RAM raporlarının yenilenmesi sürecinde arada oluşacak boşluklarda kurumların eğitime devam etmesi, bunu kimlik doğrulama sistemiyle kanıtlaması ve raporun yenilenmesi durumunda söz konusu seanslar için eğitim ücretinin ödenmesi.
Sağlık kurulu raporuyla %20 fonksiyon kaybı olduğu tespit edilmiş bireylerin, RAM’larda ki özel eğitim değerlendirme kurulunca engellinin destek özel eğitim hizmeti alıp alamayacağı, alacaksa hangi destek eğitim programı alacağı belirlenmelidir. Çalışılacak modüllerin BEP geliştirme birimince kurumlarda karara bağlanması, raporun sisteme işlenmesi sırasında çalışılacak modüller MEBBİS sisteminde açılacak ekranla kurumca işaretlenmesi, engelinin öncelikli ihtiyaçlarının karşılanmasında yararlı olacaktır. Çünkü yılda bir kez ve kısa süreli değerlendirme nedeniyle engelinin doğru şekilde ihtiyaçlarının tespit edilemediği uygulamalarımızca görülmektedir. RAM’larca buda kabul edilmektedir.
Biz kurumlarca destek eğitimi alabilecek bireyleri kaynaştırma sistemine katmaktayız. Fakat okullarca tespit edilen kaynaştırma öğrencilerinin de özel eğitim kurullarınca destek eğitime yönlendirilmesi yapılmalıdır. Sadece kaynaştırma eğitimi önerilerek hak kaybına uğratılan engelli öğrenci için sonrasında yeniden destek eğitim alabilmesi yolunu açacak rapor işlemlerinde aynı işlemler tekrarlanmak zorunda kalmaktadır. Buda bir öğrenci için iki defa işlem yapmak demektir.
Engelli bireyin eğitim hakkına erişimini sağlamak sosyal devletin görevidir. Nasıl ki kamuda engelli bireylerin eğitim hizmetine ulaşımı ücretsiz servis hizmeti ile karşılanıyorsa, REM’lere devam eden engelli bireylerin de bu haktan faydalanmasının önü açılmalıdır.
Damar tanıma sisteminin ve aile eğitiminin maliyetinin kurumlarca karşılanması, 6 bireyselin 8 bireysele çıkartıldığı dönemde %2,3 zam yapılarak kurumlara %33 oranında ek külfet yüklenmesi, asgari ücret düzeyinde alınan eğitim ücretlerinin yıllar içerisinde günümüz rakamlarının yarısına tekabül eder duruma gelmesi kaliteli hizmet üretimini engellemiştir. Çözüm önerisi olarak her yıl asgari ücrete gelecek zam oranında artış verilmelidir. Usulsüz çalışıldığı düşünülen kurumlarca damar tanıma sistemiyle elde edilecek tasarruf düzgün çalışan kurumlara teşvik olarak aktarılabilir. Buda hazineye ek bir külfet getirmeyecektir.
Dil ve konuşma destek eğitimi programının zorunlu personeli sayısı ülkemizde son derece yetersiz olduğu bilinmektedir. İhtiyaca karşılık verebilecek duruma ulaşabileceğimiz en kısa süre yaklaşık 30 yıldır. Fakat bu eğitime ihtiyacı olan engelli birey sayısı binlerle telaffuz edilmektedir. Bu mağduriyeti gidermek için; zorunlu personel olarak bölüm mezunu özel eğitim öğretmenleri ve alan mezunu işitme engelliler öğretmeni (her ne kadar özel eğitim alanı öğretmeni olarak tanımlansa da), psikologlar ve fizyoterapistler görev almalılar. Zaten yüksek lisans programını bu unvandaki uzamanlar almaktadır. Gerekiyorsa bu uzmanlar sertifika eğitimine tabi tutulabilirler.
Öğretmen ve diğer uzmanlarımızın, çalışma süreleri günlük 10 seans ve haftalık 40 seansı geçmemek şartıyla yeniden düzenlenmelidir. Özellikle tam gün eğitim veren okulların kaynaştırma öğrencilerinin kurumlarımızdaki eğitim saatler 16:00’da başlamakta, sadece 3 seanslık ders zamanımız kalmaktadır. Bu uygulama her geçen gün artarak devam ettiği için kurumlarımızı zora sokmaktadır.
SKDS ile veri tek yönlü olarak kurumdan bakanlığa gitmektedir. Fakat kurumlar eğitimci ve öğrencinin sistemce tarama işleminin başarılı olup olmadığını görememektedir. Bu işlemin gerçekleştiğini sağlayacak ekranın MEBBİS’e eklenmesi.
Öğrencilerimizin SKDS’ne sadece derse girişte elini okutmasının sağlanması.
Eğitimci açığının giderilmesi hususunda bakanlığımızın yaptığı yoğun çalışmaların da farkındayız. Fakat sertifika eğitimlerinin özellikler ağustos, eylül ve ekim aylarında olması atama dönemlerinde yaşanan sıkıntılarımızı bir nebze azaltacaktır. Böylece katılımcı sayısı da artacaktır.
Mevcut Sertifikalı Sınıf Öğretmenlerinin Özel Eğitim Uzman Öğreticisi Yetiştirme Kursuna Uzaktan Eğitim Yöntemi ile yetiştirilmesi.
Kurumlarımızda halen görev yapan 150 saatin altında Sertifikası olan veya Emekli olmadan önce Resmi Özel Eğitim okullarında ve Alt Sınıflarda en az bir yıl veya daha fazla çalıştığını belgeleyerek ataması yapılanların müktesep hakkından dolayı eksik kalan eğitimlerinin Uzaktan Eğitim Yöntemi ile tamamlanarak görevlerinin devam ettirilmesi.
Sertifikası olmayan Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe ve Matematik Modüllerine doğrudan görevlendirilebilmesi.
Rehberlik Araştırma Merkezlerince verilen Destek Eğitim Raporlarında İller arasında Grup Eğitimi önerilen çocukların oranları arasında istatistiki verilerde çok farklılıkların ortadan kalkması için gerekli çalışmanın yapılması.
Çalışma saatlerinin değiştirilerek sabah başlangıç ve akşam bitiş saatlerinin uzatılması. (Örneğin 07:00 / 21:00 arası)
Ders başlangıcının saat başı olmasından vazgeçilip başlangıç ve bitiş saatlerinin esnetilerek planlamanın kurumlara bırakılması.
Engelli Bireylerin grup eğitimini planlarken aynı yaş aralığındaki farklı programlardaki bireylerin ortak gruba alınabilmesi.
İş Uğraşı ve Temel El Becerileri Destek Eğitim Programlarının oluşturularak kurumlarımızda uygulanabilir hale getirilmesi.
Kurumlar olarak bizlerin düşünce ve temennileri bunlardan ibarettir. Genel Müdürlüğümüzce değerlendirilerek uygun görülmesi halinde gerekli mevzuat düzenlemelerinin yapılmasını saygılarımızla arz ederiz.