TÜM ÖZEL EĞİTİM VE REHABİLİTASYON KURUMLARI DERNEĞİ
(ÖZERK-DER)
06.068.066
SAYI :2015.01.06 12/01/2015
KONU : 2015 Yılı Bütçe Uygulama Tebliği
Maliye Bakanlığına
Ne mutlu ki; Özel Eğitim ve Rehabilitasyon hizmetleri, bu gün yaklaşık 300.000 engelli bireye, 2.000’ e yakın kurumda 40.000’ i aşkın personel ve 7.000’ e yakın araçla ücretsiz olarak ve kamudan destek alınamadan verilen servis hizmetiyle, en önemlisi de kamudan aktarılan ödeneğin neredeyse yarıya yakınını devletimize geri aktaran büyük bir sektörel alana dönüşmüştür.
1990 lı yılların ortasında başlayan, 2006 da 5378 sayılı kanunla bu gün neredeyse 10 kart artarak gelişen özel eğitim ve rehabilitasyon alanı, engelli birey ve ailesini içine alan, engellinin; sosyal, duygusal, akademik, davranışsal ve benzeri alanlarda gelişimindeki yetersizlikleri gidererek, toplumsal yaşama katılımını hedefleyen ve engelli birey ile ailesinin yaşam kalitesini yükseltmek için yapılan çalışmaların bütünüdür. Dolayısı ile sadece engelli bireyle yapılan bireysel eğitim seansları değil, çok boyutlu, karmaşık ve bir ekip çalışması gerektiren süreçlerin tamamıdır.
Alanın düzenlenmesi ve gelişmesi açısından önemli gelişmeler sağlanmış olmasına rağmen, uygulanan ücret politikası başta olmak üzere mevzuat düzenlemeleri ile hizmet sunamaz duruma gelmiş bulunmaktayız. Özel eğitim ve rehabilitasyon hizmetlerinin tamamı kamudan aktarılan kaynakla yürütülmektedir. Kamudan aktarılan bu kaynak; yıllara göre enflasyon oranları baz alınarak hesaplanmadığından nitelikli eğitim hizmeti sunmakta kurumlar olarak zorlanmaktayız. Kurumlara aktarılan eğitim ödeneği, neredeyse sadece personel giderlerini karşılamaya yetmektedir. Bu nedenle kurum mali yapılarının bir çoğu birikmiş borç yükü ile uğraşır hale gelmiştir.
Şu anda Mili Eğitim Bakanlığı yaptığı mevzuat düzenlemeleri ve uygulamalarda engelli birey ve ailesinin ihtiyaçlarını karşılanmaktan ziyade, tasarruf kaygılarının öne çıkarıldığı bir yaklaşım sergilediğini üzülerek izlemekte ve yaşamaktayız. Buna gerekçe olarak ta zaman zaman Maliye Bakanlığının tasarruf kaygılarından kaynaklandığını gerekçe göstermektedir. Oysa gerçeklikten uzak tasarruf kaygısıyla yapılan bu düzenlemeler, var olan kaynağın da verimli kullanılmasını olumsuz etkilemektedir. Unutulmamalıdır ki yapılan her bilimsel düzenleme engelli bireyin yararına olduğu gibi her kesinti de önce engellinin, yeterli ve doğru hizmet almasını engellemektedir.
Tasarruf kaygılarından uzak engelinin menfaatlerini koruyan ve engelliye artan kalitede özel eğitim ve rehabilitasyon hizmetinin sunulmasını sağlayan bir bütçenin belirlenmesini istemekteyiz.
Tablo 1 incelendiğinde 2004-2014 yılları arasında eğitim ücreti artışında hissedilir bir artış olmadığı gibi, ücreti ödenmeden aylık zorunlu bireysel eğitim seans sayısı 6’dan 8’ e, grup eğitim seansı da 2 den, 4’ e çıkartılmıştır.
Ayrıca anayasaya ve 5378 sayılı özürlüler kanununa aykırı, özürlüler arasında ayrımcılığa da neden olan, haksız ücretsiz öğrenci uygulaması adı altında kaynaktan kesinti yapılarak %3 iskonto uygulaması da halen dayatılmaktadır. (Tabloda 1’ de yıllara göre özel eğitim ve rehabilitasyon ücretleri olarak belirtilmiş olup KDV dahildir).
YIL BİRE BİREYSEL+GRUPVERİLENs SEANSoASGARİ ÜCRETE GÖRE OLMASI GEREKEN SEANS ORTALAMASI ASGARİ ÜCRET
2004 TEK ÜCRET 300.00 6+2 37.50 38,81 303.07 318.23
2005 329,38 329.38 6+2 41.17 43,75 350.15
2006 388.80 388.80 6+4 38.88 38,04 380.46
2007 388.80 388.80 6+4 38.88 41,1 403.03 419.15
2008 315.36 406.08 6+4 40.60 49,24 481.55 503.26
2009 326.32 422.28 6+4 42.22 53,68 527.13 546.48
2010 335.88 432.00 8+4 36.00 48,98 576.57 599.12
2011 370.44 475.20 8+4 39.60 53,7 629.96 658.95
2012 396.36 508.68 8+4 42.33 60,03 701.13 739.79
2013 426,88 534,6 8+4 44,5 65.69 773,01 803,68
2014 441,72 565,92 8+4 47 72,37 846,00 891,03
2015 TEK ÜCRET974,8 Bireysel 10 81,23 949,07
Bir+Grup8+4 1000,54
Sonuç ve Öneriler;
2015 yılı Bütçe Uygulamalı Talimatı içeriği ile ilgili olarak derneğimizin engelli ve ailesi, üye kurumlarımızın (hizmet sunucular) beklentileri aşağıda sunulmuştur;
1) Bütçe Uygulama Talimatı birçok yıl olduğu gibi Ocak ayı içerisinde yayımlanmasını,
2) 2015 yılı için yeniden değerleme oranı %10,11 dir. Kurumlarımız ekonomik çıkmazlar nedeniyle son yıllarda hızla el değiştirmiş, birçok kurum da kapanmıştır. Ücret ayarlamalarında hizmet sektörünün bilimsel olarak hesaplanması gereken kar oranı da hep göz ardı edilmiştir. Bu nedenle tablomuz incelenerek talebimizin değerlendirilmesini,
3) Bireysel ve Grup Eğitim için ayrı ayrı ücretlendirme uygulamasına son verilerek, tek ücretlendirme yapılmasını,
4) Aile Eğitimi ve Danışmanlığı hizmeti zorunlu hale gelmiştir ama ücretlendirilmemiştir, bunun da ücretlendirilmesini,
5) Yıllık ücretin 2015 yılından itibaren, her yıl için bir asgari ücretle belirlenmesini talep etmekteyiz.
Ayrıca aylık ödeneklerin zamanında aktarılması konusunda gösterdiğiniz duyarlılık nedeniyle başta Maliye Bakanlığı yetkilileri ve Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürümüz ve diğer MEB yetkililerine şükranlarımızı iletmek isteriz.
Gereğini bilgilerinize arz eder; buradaki konuların ayrıca açıklığa kavuşturulması hususlarında her türlü katkı vermeye bir görev anlayışı içinde hazır olduğumuzu;
Saygıyla takdirlerinize arz ederim.
Faruk Sevindi
Özerk-Der
Yönetim Kurulu Başkanı